Δευτέρα, 25 Οκτωβρίου 2010

Οικογενειακές Ιστορίες vs Μικροί Μεγάλοι.


Οι Οικογενειακές Ιστορίες που έκαναν πρεμιέρα σήμερα στον Alpha δεν είναι κάτι το καινοφανές στην ελληνική τηλεόραση.

Τη δεκαετία του 1980, η κυβέρνηση του ΠαΣοΚ με σημαία την αλλαγή και τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα της δημόσιας τηλεόρασης προωθούσε την ευαισθητοποίηση της κοινής γνώμης στα προβλήματα της ελληνικής οικογένειας. Ας σημειωθεί ότι την περίοδο εκείνη έλαβε χώρα η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στο οικογενειακό δίκαιο με τη νομιμοποίηση του πολιτικού γάμου, την επιτάχυνση των διαδικασιών του διαζυγίου, τη φιλελευθεροποίηση του καθεστώτος των υιοθεσιών, τη νομιμοποίηση των αμβλώσεων, την παροχή οικογενειακού επιδόματος στις ανύπαντρες μητέρες, τη μη αναγκαστική υιοθέτηση του επιθέτου του συζύγου από τη σύζυγο. Όπως και η δικαίωση του φεμινιστικού κινήματος που είδε την πρόεδρο της Ενώσεως Γυναικών Ελλάδος και την Πρώτη Κυρία της χώρας να είναι το ένα και το αυτό πρόσωπο (Μαργαρίτα Τσάντ-Παπανδρέου)

Στο πλαίσιο αυτό το 1986 (κι ενώ ο Παπανδρεϊσμός έχει υποστεί φθορά με το περίφημο "Τσοβόλα δώστα όλα") κάνει πρεμιέρα στην ΕΤ-1 η κοινωνική εκπομπή Μικροί-Μεγάλοι με παρουσιάστρια τη Ρένα Θεολογίδου που κράτησε για δύο σεζον. Η εκπομπή ασχολείτο με τα προβλήματα της ελληνικής οικογένειας και είχε καλεσμένους κοινωνικούς επιστήμονες και γονείς. Πριν τη συζήτηση προβαλλόταν μια 15λεπτη ταινία μικρού μήκους, η οποία έθιγε το θέμα. Πρωταγωνιστές της ταινίας μια τυπική τετραμελής ελληνική οικογένεια. Βασική πρωταγωνίστρια η Άννα Βαγενά (τη βλέπετε στη φωτό) στο ρόλο της μάνας. Πατέρας ο Θανάσης Παπαγεωργίου (1ος κύκλος) και ο Χρήστος Καλαβρούζος (2ος κύκλος). Γιος ο Ανδρέας Ανδρεόπουλος (μετέπειτα Τίμος στη Λάμψη) και αργότερα ο Γιάννης Σαββιδάκης (ναι, ο τραγουδιστής). Κόρη η Σμαράγδα Διαμαντίδου και αργότερα η Μαρί Κωνσταντάτου (τώρα τη γνωρίζετε ως Μαρί Κυριακού, σύζυγο του Μίνωος). Μικρό παιδάκι ήμουν και το έβλεπα μαζί με τους γονείς μου. Η εκπομπή είχε ασχοληθεί με θέματα όπως το διαζύγιο των γονέων και οι επιπτώσεις του στα παιδιά, τα ναρκωτικά, το AIDS, η ομοφυλοφιλία, η ενδοοικογενειακή βία, η αντιμετώπιση της τρίτης ηλικίας από το μοντέλο της πυρηνικής οικογένειας. Αυτό που έμαθα πολύ αργότερα ήταν ότι σενάριο σε αρκετές από τις ιστορίες των Μικρών-Μεγάλων έγραφε η Μιρέλλα Παπαοικονόμου, η οποία αργότερα εξελίχθηκε στη σημαντικότερη Ελληνίδα σεναριογράφο με επιτυχίες όπως η Αναστασία, ο Απών, το Λόγω Τιμής, η Λένη και φέτος η υποδειγματική διασκευή του Νησιού.

Οι Οικογενειακές Ιστορίες αποτελούν ένα κακέκτυπο των Μικρών-Μεγάλων. Η ουσιαστική αντιμετώπιση των προβλημάτων της οικογένειας δίνει τη θέση της στην αντιμετώπιση της ιστορίας ως υλικό για reality τύπου Big Brother. To voice over του αφηγητή δίνει μια ψευδο-ντοκουμενταριστική διάσταση στο όλο "πόνημα" όμως οι διάλογοι δεν είναι ζωντανοί και οι ερμηνείες καθόλου πειστικές. Αν και έπρεπε να είναι δράμα, καλύτερη κωμωδία δεν έχω ξαναδεί στη ζωή μου! Η όλη αισθητική του προγράμματος (γιατί δε μπορώ να το κατατάξω σε είδος) είναι χαμηλή και επίσης η ώρα προβολής του ακατάλληλη. Μιλάμε για την απόλυτη αθλιότητα.

ΥΓ Δυστυχώς, τα επεισόδια των Μικρών-Μεγάλων δεν υπάρχουν ακόμα στο ψηφιακό αρχείο της ΕΡΤ

1 σχόλιο:

Ανώνυμος είπε...

Όσοι το βλέπαμε και το θυμόμαστε, μπορούμε φυσικά να καταλάβουμε ότι ΟΥΔΕΜΙΑ ΣΧΕΣΗ υπάρχει ανάμεσα στα δύο αυτά προγράμματα και το θεωρώ και λίγο ιεροσυλία να συγκρίνονται.