Τετάρτη, 13 Οκτωβρίου 2010

Αποθεωτικές κριτικές για το ''Νησί'' από το σύνολο των τηλεκριτικών

Διαμαντάκου, Γκολεμά, Πετρούτσου, Δημητρακοπούλου υποκλήθηκαν στην εκπληκτική παραγωγή του MEGA

Σπάνια (πλέον) ένα τηλεοπτικό προιόν καταφέρνει να αποσπάσει διθυραμβικές κριτικές από το σύνολο των τηλεκριτικών της χώρας μας, δεδομένης της υποκουλτούρας και της  φτήνιας των περισσότερων προγραμμάτων στις μέρες μας. Όταν όμως αυτό συμβαίνει είναι από μόνο του είδηση εκτός κι αν μιλάμε για το ''Νησί'', οπότε οι καλές κριτικές είναι -σχεδόν- μονόδρομος. Και πώς να μην είναι αφού πρόκειται για μια εξαιρετική παραγωγή που όσο ''ψείρας'' κι αν είσαι δύσκολα βρίσκεις κάποιο αρνητικό στοιχείο να επισημάνεις. Ας δούμε, λοιπόν, πως υποδέχτηκαν γνωστοί κριτικοί της τηλεόρασης  τη φιλόδοξη   αυτή παραγωγή:
  • Πόπη Διαμαντάκου - Φαινόμενα - εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ 
Ο ρόλος του µικρού Δηµήτρη που οδηγείται στην εξορία της Σπιναλόγκας συµπύκνωνε όλη τη δύναµη και τα νοήµατα του «Νησιού», σε ένα επεισόδιο που ξεπέρασε κάθε µας προσδοκία. Θα σταθούµε σε µια στιγµή από το πρώτο επεισόδιο του «Νησιού» που ράγισε τις τηλεοπτικές οθόνες. Στο βλέµµα ενός παιδιού, στο δάκρυ του, σε δυο σκηνές του µικρού Δηµήτρη  ρόλος έξοχος ενός 10χρονου παιδιού, που προσβάλλεται από λέπρα  στη βουβή λαχτάρα του για τη ζωή που του αρνείται η φοβική κοινωνία της εποχής. Σε αυτά συµπυκνώθηκε όλο το βάρος των µηνυµάτων της σειράς που όµοιά της δεν έχουµε ξαναδεί στην ελληνική τηλεόραση.


Ποιος δεν ρίγησε βλέποντας τα συναισθήµατα ενός τροµαγµένου αγοριού, καταδικασµένου να κρύβει την «ντροπή» του, τα σηµάδια της λέπρας στα πόδια του, να δέχεται τις κοροϊδίες των συνοµηλίκων του γιατί αρνείται να γδυθεί και να κολυµπήσει µαζί τους.


Και ποιος δεν συγκινήθηκε βλέποντάς το να «κλέβει» µια στιγµή, µόνο µια στιγµή ελευθερίας, όταν πια η αποκάλυψη του µυστικού του στον έλεγχο που έκαναν οι γιατροί στο σχολείο σηµαίνει λύτρωση και την ίδια στιγµή καταδίκη. Ολη η ιστορία που αφηγείται η Βικτόρια......Χίσλοπ ήταν εκείνη η µια µόνο στιγµή ζωής του Δηµήτρη, λίγο πριν ξεκινήσει για την εξορία, µπροστά στη θάλασσα, µε το Νησί να του φράζει τον ορίζοντα.


Τον βλέπουµε να βγάζει τα ρούχα του ένα ένα, αυτά που αρνιόταν να αποχωριστεί όσο έκρυβε το µυστικό του. Ο φακός αποτυπώνει την τραγική φιγούρα του 10χρονου αγοριού, που προβάλλει γυµνή και ευάλωτη µε φόντο το Νησί.


Ενα τόσο δα αγοράκι και σηκώνει όλο το βάρος ενός άσχηµου και τροµαγµένου κόσµου.


Και µετά βουτάει ολόκληρος στη θάλασσα, να του κρύψει εκείνη τη θέα στο Νησί, εκείνη που σε λίγο θα τον χώριζε για πάντα απ ό,τι αγαπούσε. Κρατήσαµε την ανάσα µας. Ολόκληρη η ανθρώπινη τραγωδία καθρεφτίστηκε για µια στιγµή στην αγορίστικη λαχτάρα.


Δεν ήταν µελό. Ηταν µια στιγµή µεγαλείου όπου η τέχνη της κάµερας, ο πολιτισµός των συναισθηµάτων, η ανθρώπινη ψυχή και η δύναµη της τηλεόρασης είχαν για πρώτη φορά την ιδανική συνάντηση. Ο πολιτισµός ήταν εκεί µε όλη τη φρίκη του και όλη την οµορφιά του.


Σπουδαία η δουλειά της Μιρέλας Παπαοικονόµου στο σενάριο της σειράς. Απογειώνει την ιστορία του βιβλίου, «ξετρυπώνει» σκηνές και συναισθήµατα, που δηµιουργούν τις γέφυρες της µνήµης, της ανθρωπιάς και της συνείδησης ανάµεσα στο κοινό και τις εικόνες. Η σκηνή που η δασκάλα, η Ελένη, διαβάζει στην αυλή του σχολείου ενώ τα παιδιά παίζουν εκείνο το παµπάλαιο, ξεχασµένο παιχνίδι «αλάτι χοντρό, αλάτι ψιλό...», µνήµη παιδικής ξεγνοιασιάς µιας άλλης εποχής. Μια από τις στιγµές που «δένουν» την ιστορία µε την ελληνική πραγµατικότητα.


Τι να πρωτοθυµηθούµε από αυτό το πρώτο επεισόδιο, όπου η δουλειά του σκηνοθέτη Θοδωρή Παπαδουλάκη και οι ερµηνείες ξεπερνούσαν τις προσδοκίες.


Η Κατερίνα Λέχου απέπνεε ένταση και συναίσθηµα, µε τις φορτισµένες σιωπές του ο έξοχος Στέλιος Μάινας έπαιρνε τον θεατή µαζί του, αλλά πάνω απ όλα τα παιδιά, ο καταπληκτικός Μάνος Τσαγκαράκης, ο Δηµήτρης Λεµονιάς που ράγισε καρδιές και οι Αναστασία Τσιλιµπίου και Ιφιγένεια Τζόλα, που κάνουν τις κόρες της Ελένης, Μαρία και Αννα αντιστοίχως, ήταν η πιο ευχάριστη έκπληξη.

  • Μαρίνα Πετρούτσου - Ζαπ Ζαπ - εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ 
ΟΝ Ακρως εντυπωσιακή η πολυδιαφημισμένη πρεμιέρα του «Νησιού» προχθές στο ΜΕΓΚΑ. ΖΑΠ Πάνω από 3,5 εκατομμύρια τηλεθεατές καθήλωσε από το πρώτο επεισόδιο η τηλεοπτική, με κινηματογραφικές προδιαγραφές αν θέλουμε να είμαστε ακριβείς, μεταφορά του μυθιστορήματος της Βικτόρια Χίσλοπ, αποδεικνύοντας ότι το κοινό, αν και εθισμένο στο σκουπιδομάνι που το ταΐζουν τα κανάλια τον τελευταίο καιρό με τη δικαιολογία της οικονομικής κρίσης, περιμένει σαν μάννα εξ ουρανού τις καλές δουλειές. ΖΑΠ Ούτε το «Νησί» θα γλιτώσει από την υπερβολή της μεσημεριανοαπογευματινής ζώνης. ΖΑΠ Μέχρι και η Τατιάνα Στεφανίδου στην εκπομπή της, λίγο πριν μας εξηγήσει ποια είναι τα χρώματα της μόδας στα κραγιόν, ποιες διάσημες τα φοράνε κ.ο.κ. κάνοντας άμεση αναφορά στην ιστοσελίδα της που φιλοξενεί το θέμα (έξις δευτέρα φύσις), ασχολήθηκε με την πρεμιέρα του «Νησιού», προβάλλοντας αποσπάσματα με συνεντεύξεις των ηθοποιών που είχαν μιλήσει στους «Πρωταγωνιστές» του Στ. Θεοδωράκη. ΖΑΠ Είναι τέτοια η δυναμική της νέας αυτής φιλόδοξης παραγωγής, που σου λένε, κολλάμε κι εμείς από δίπλα και, πού ξέρεις, όλο και κάποια μοναδίτσα θα τσιμπήσουμε... ΖΑΠ Στραπάτσο έπαθαν τα προγράμματα των άλλων καναλιών που βρέθηκαν απέναντι από το «Νησί». Τον ουρανό σφοντύλι είδε η νιόπαντρη Καγιά! ΖΑΠ Σε λίγο, όσο θα εξελίσσεται η υπόθεση και θ' αυξάνεται το ενδιαφέρον των τηλεθεατών, τα υπόλοιπα κανάλια κάθε Δευτέρα από τις δέκα έως τις έντεκα θα παίζουν μόνο επαναλήψεις. ΖΑΠ Μη σας πω ότι μπορεί να βγάζουν κάρτα «Κλειστόν για μια ώρα λόγω Νησιού».

  • Γιώτα Δημητρακοπούλου - Opinions - Enimerosi24.gr
Εκεί που έχεις απορροφηθεί στο στόρι…
Δεν θα πρωτοτυπήσουμε. Πραγματικά αποκάλυψη το «Νησί» και especially η ερμηνεία της Κατερίνας Λέχου. Όλη η παραγωγή, power στην TV. Αν και μεταξύ μας, θα το προτιμούσαμε να το κάναμε watch στο σινεμά… Αυτά τα breaks για διαφημίσεις με φάτσα κάρτα στη μούρη σου ξαφνικά τους χορηγούς, μας γονάτισαν!

  • Ντέπυ Γκολεμά - Μέχρι Κεραίας - Real.gr
Έχουμε ήδη αναφερθεί  στην επαινετική κριτική της Ντέπυς Γκολεμά για το νησί σε παλαιότερο άρθρο μας . Δείτε εδώ.

7 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΑΛΛΗ ΔΥΣΤΥΧΙΑ ...ΠΟΙΟΣ ΒΛΕΠΕΙ ΤΟΣΟ ΠΟΝΟ ΤΕΤΟΙΑ ΕΠΟΧΗ ? ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ ? ΗΜΑΡΤΟΝ ΦΤΑΝΕΙ
ΔΕΝ ΜΕ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΚΑΙ ΤΟ ΤΑΛΕΝΤΟ ΤΟΥΣ. ΑΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΗΣΩ ΘΑ ΔΙΑΛΕΞΩ ΓΡΗΓΟΡΟΤΕΡΟ ΔΡΟΜΟ.

Ανώνυμος είπε...

Τα έχετε μπλέξει λίγο. Ποιά ακριβώς είναι η Δημητρακοπούλου που τη βάζετε κι αυτή στη λίστα με τις αυθεντίες;

(σημ. δεν τις έχω σε τεράστια εκτίμηση τις άλλες τρεις, αλλά σέβομαι ότι είναι τριάντα χρόνια στο κουρμπέτι)

Ανώνυμος είπε...

prepei na einai afti sto enimerosi poy milaei sto kaliarnto kai nomizei oti ta kseri ola gemati eironia h kritikh ths

Ανώνυμος είπε...

ο κινηματογραφος (και μετα η τηλεοραση) είναι τέχνη, φτιάχνονται ταινίες διασκέδασης και ταινίες τέχνης. Μερικοι άνθρωποι δε θέλουν μόνο να γελάνε και να χαχανίζουν, θέλουν να δουνε την τέχνη με την οποια ο ηθοποιος, ο σκηνοθέτης, ο σεναριογράφος κτλ μπορούν να αποδώσουν μια μυθοπλασία και αγγίξουν βαθια συναισθήματα των ανθρώπων.
Το νησί είναι μια καλογυρισμένη μέχρι στιγμής σειρά θεωρώ όμως πως είναι πολύ νωρίς για διθυράμβους.

Ανώνυμος είπε...

Πάντως εκτος από διθυράμβους, να περιμένετε σύντομα και προσπάθειες υπονόμευσης, γιατί δε συμφέρει κανένα κανάλι, ούτε καν το mega, να συνηθίσει ο τηλεθεατής σε τέτοια στάνταρ τηλεόρασης.

Ανώνυμος είπε...

Θα συμφωνήσω κι εγω με τους δυο φιλους πιο πανω. Η κυρια Δημητρακοπουλου δεν ειναι κριτικος ειναι δημοσιογραφος (ΑΝΤ1 radio).

Ανώνυμος είπε...

Μ'ένα «αστρονομικό» ποσοστό τηλεθέασης, και όχι μόνο για σίριαλ, έκανε πρεμιέρα η πολυσυζητημένη μεταφορά του μυθιστορήματος της Βικτόρια Χίσλοπ «Το νησί» στο ΜΕΓΚΑ με την υπογραφή στο σενάριο της Μιρέλλας Παπαοικονόμου και στη σκηνοθεσία του Θοδωρή Παπαδουλάκη.

Η σειρά καθήλωσε κατά μέσο όρο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen Audience Measurement, 3.555.000 τηλεθεατές κάνοντας ένα ξεχωριστό ρεκόρ στην ιστορία των ελληνικών σίριαλ. Και έριξε ισάριθμα «χαστούκια» σε όλα εκείνα τα στελέχη καναλιών που μόνιμη επωδός τους, τα τελευταία χρόνια, όταν τους ρωτούν γιατί επιμένουν να προσφέρουν τόσα «σκουπίδια» στο κοινό, είναι ότι αυτά θέλουν οι τηλεθεατές. Ε, κατά πώς φαίνεται δεν είναι έτσι.

Και είναι μια ξεκάθαρη απάντηση όταν μια σειρά, με δύσκολο, βαρύ θέμα, σε μια ιδιαίτερα μίζερη περίοδο αποσπά τηλεμερίδιο που φτάνει το 61,7%, κάτι που σημαίνει ότι το έβλεπαν κατά μέσον όρο έξι στους 10 που είχαν ανοιχτούς τους δέκτες τους εκείνη την ώρα. Καταποντίζοντας μάλιστα την ίδια ώρα ό,τι υπήρχε απέναντί της. Ακόμα και «πολυδιαφημισμένα» ριαλιτοπαίχνιδα -που όλο και περισσότερο μας πασάρουν τα κανάλια- όπως το «Next top model» (ΑΝΤ1, μετά βίας 12,3%) και το «Εφιάλτης στην κουζίνα» (Alpha, μετά δυσκολίας 6,3%). Οχι ότι δεν υπάρχουν και... χειρότερα, όπως το αχαρακτήριστο «Big brother» του Alpha (ο οποίος έχει σε αυτά την πρωτοκαθεδρία) αλλά και το «U Man», η απίστευτη παραφωνία που ετοιμάζει το ΜΕΓΚΑ διαφημίζοντάς το μάλιστα με... ειλικρίνεια: «Παίξτε με τις ζωές των άλλων».

Τα 26 επεισόδια μέσα στα οποία θα ολοκληρωθεί «Το νησί» μπορεί να κόστισαν στο ΜΕΓΚΑ σχεδόν 4.000.000 ευρώ, χρήματα που δύσκολα θα αποδώσει η ελληνική αγορά, αλλά το κανάλι με τέτοιες παραγωγές δεν πρόκειται να βγει χαμένο. Το αντίθετο. Ισχυροποιεί το προφίλ του και παράλληλα έχει τη δυνατότητα να πουλήσει τη συγκεκριμένη παραγωγή σε πολλές χώρες, οι οποίες μεταδίδουν προγράμματα μεταγλωττισμένα. Και πρόκειται για μεγάλες αγορές που αν τα στελέχη του καναλιού χειριστούν το θέμα σωστά, θα καταφέρουν όχι μόνο να κλείσουν την «τρύπα» που θα μείνει, αλλά να φέρουν και έσοδα στο ΜΕΓΚΑ και μάλιστα σε χαλεπούς οικονομικά καιρούς. Ηδη, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει σχετική κινητικότητα και γίνονται οι πρώτες επαφές.

Και οι χώρες αυτές θα επιλέξουν τη συγκεκριμένη παραγωγή όχι μόνο για το θέμα της σειράς και το ότι προέρχεται από το μπεστ σέλερ της Βικτόρια Χίσλοπ. Θα βοηθήσουν βέβαια σημαντικά αυτά τα δύο στοιχεία αλλά αυτό που θα μετρήσει περισσότερο είναι η εξαιρετική παραγωγή. Μια δουλειά που έχει γίνει με κινηματογραφικό τρόπο από τον Θοδωρή Παπαδουλάκη, εξαιρετική φωτογραφία από τον Βαγγέλη Κατριτζιδάκη, προσεγμένο σενάριο και διαλόγους από τη Μιρέλλα Παπαοικονόμου, πολύ καλές ερμηνείες από τους ηθοποιούς (Στέλιος Μάινας, Κατερίνα Λέχου κ.ά.), προσεγμένη σκηνογραφία...

Και επειδή ορισμένοι θα σπεύσουν να αντιτείνουν ότι δεν γίνεται να είναι όλες οι παραγωγές αυτού του τύπου, να ξεκαθαρίσουμε ότι κανείς δεν εννοεί και δεν υποστηρίζει κάτι τέτοιο. Αλλά από το να υπάρχουν αξιόλογα προγράμματα, σε ενημερωτικό και ψυχαγωγικό τομέα, φρέσκες, έξυπνες, πρωτότυπες ιδέες (γιατί όχι και πειραματισμοί) κι αυτά να είναι τουλάχιστον βασικός κορμός, κάτι που δεν είναι ανέφικτο, μέχρι το (ειδικά φέτος) «τηλε-σκουπιδαριό» που κάποιοι επέλεξαν να πετάξουν μέσα στα σπίτια των τηλεθεατών, υπάρχει τεράστια απόσταση. Ας το ξανασκεφτούν...

ΣΩΤΗΡΗΣ ΜΑΝΙΑΤΗΣ Ελευθεροτυπία